چاپ كتاب رویکرد جدید به حقوق بشر
مقدمه :
تعریف حقوق بشر در اسلام:
حقوق بشر در تعریفی کلی به معنای حقوقی بنیادین و انتقال ناپذیر است که برای حیات نوع بشر اساسی و ضروری تلقی میشود و هیچ کسی منکر اهمیت آن نیست.
در اسلام ؛ حقوق به معنا عام آن، مجموعه حق ها است و یک حالت خاص آن ناظر بر رابطه حقوق والی بر رعیت و بالعکس است که حقوق رعیت را در برابر اصطلاح حقوق بشر می توان نام برد که مهمترین نوع حق است.
در همین راستا ،عدنان السید حسین استاد حقوق بین الملل دانشگاه دولتی لبنان بر این باور است که واژه انسان در قرآن کریم ۶۵ بار به معنای مخلوق به کار رفته است و او عبد الله است به همین دلیل فقهاء “حقوق عباد” را در مقابل اصطلاح “حقوق بشر” بکار میبرند… و به این سبب برخی از مسلمانان اصطلاح حقوق بشر را که از غرب به ویژه پس از انقلاب فرانسه به کشورهای مسلمان، وارداتی است را رد می کنند… اما به اعتقاد ایشان تا هنگامی که ما به وجود خالق اعتراف داریم و معتقد هستم که در مقابل حق، واجب و وظیفه و تکلیفی وجود دارد تناقض و تعارضی بین این دو اصطلاح وجود ندارد.[۱]
حقوق عباد، که بخش مهمی از حقوق بشردر اسلام را تشکیل می دهد تنها حقوق نیست بلکه مراعات آن ضروری و واجب است و از قواعد آمره است که منبع آن پروردگار است که مشروعیت خود را از دین و نه از متون ومواد قانونی گرفته است.
البته به نحوی ،با مراعات حقوق رعیت توسط حاکم، که در فقه ما ریشه تاریخی دارد، رعایت حق مردم توسط حاکم واجب است و این رعایت تامین کننده حقوق بشر است.
عدنان السید تاکید دارد که منبع حق بشر در اسلام خداوند و نه فلان قانون اساسی و یا فلان حاکم است و حقوق بشر در اسلام تنها حقوق نیست بلکه واجبات شرعی است که یک انسان در مقابل انسان دیگر دارد و مرز آن حلال و حرام است.[۲]
البته بخشی از حقوق در اسلام منبع آن حق طبیعی است که اصولی ها از آن به مستقلات عقلی تعبیر می کنند که مانند آن که عقل بدون التفات به شرع هر گونه ظلم وجور را محکوم می کند، بخشی دیگر نیز مستلزمات عقلی است که به حکم عقل لازم است و بخش آخر حلال و حرام های محض است که شرع، حکم آن را به طور مستقیم مشخص کرده است و باید آن را انجام داد ویا ترک کرد.
به رغم اهمیت حقوق بشر برای حقوق بشر به تناسب فرهنگها و ادیان و فلسفه های مختلف تعاریف مختلفی ارایه شده است و در باره آن اتفاق نظر وجود ندارد؛ اما آنچه که تحت عنوان و اقعیت حقوق بشر در اختیار ما قرار دارد مجموعهای از اسناد و ارزشها و قوانین بنیادین است که از منزلت و کرامت انسان دفاع می کند و دارای ابعاد جهان شمول است و مختص به جغرافیای خاص نیست در سه مقوله جداگانه نسل اول و دوم و سوم قرار دارد.
اما به رغم تعارضی که بین حقوق بشر غربی با حق عباد وجود دارد، هردو در این وجوه مشترک هستند که انسان دارای ارزش و کرامت ذاتی است،انسان یک موجود آزاد است و انسان ها با هم برادر هستند.
[۱] . السید حسین ، عدنان :العلاقات الدولیة فی الاسلام ،ط۱،الموسسة الجامعیة للدراسات و النشر و التوزیع ، بیروت،۲۰۰۶، ص: ۳۱۲و ۳۱۶ [۲] . همان
سرشناسه | : | چمکوری، دکتر محمد/۱۳۳۹ |
عنوان و نام پديدآور | : | رویکرد جدید به حقوق بشر در اسلام و ایران با نگاهی به مکاتب حقوق بشر غربی/ دکتر محمد چم کوری |
مشخصات نشر | : | گرگان: انتشارات نوروزی۱۳۹۴ |
مشخصات ظاهری | : | ۱۳۰ ص |
شابک | : | ۳-۲۴۲-۳۶۴-۶۰۰-۹۷۸ |
وضعیت فهرست نویسی | : | فیپای مختصر |
شناسه افزوده | : | غفاری، مهین/۱۳۳۵ |
یادداشت | : | فهرستنويسی كامل اين اثر در نشانی: http://opac.nlai.ir قابل دسترسی است. |
شماره کتابشناسی ملی | : | ۳۸۳۳۳۳۲ |
رویکرد جدید به حقوق بشر در اسلام و ایران با نگاهی به مکاتب حقوق بشر غربی
مؤلفین: دکتر محمد چم کوری- مهین غفاری
طراحی و صفحهآرایی: صدیقه قُلیان
نوبت چاپ: اول-۱۳۹۴
قطع: وزیری
شمارگان: ۱۰۰۰
شماره شابك: ۳-۲۴۲-۳۶۴-۶۰۰-۹۷۸
چاپ و نشر: نوروزی-۰۱۷۳۲۲۴۲۲۵۸
قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان
یک دیدگاه